¿Quin ha de ser el tema del
text?
No hem d’agafar qualsevol
text que tinguem a mà, sinó que hem d’escollir i utilitzar un text que s’haja
produït a classe en una situació de comunicació amb els nostres alumnes. La
missió del dictat és reforçar l’ortografia dels nens, per això hem d’emprar
vocabulari que els nens utilitzen habitualment, i no paraules que no han vist
ni sentit mai i que pot ser no utilitzaran en la seva vida.
¿Quina procedència ha de
tindre?
Com
s’extrau de la resposta anterior és millor utilitzar un text produït a l’aula
que un text d’un llibre de text o de qualsevol altre llibre de lectura que
tinguem a mà.
¿Quina ha ser la dificultat
del seu vocabulari?
No
és bo realitzar un dictat amb vocabulari inusual per veure si els nens saben
aplicar les regles ortogràfiques que s’han estudiar. És recomanable que el
vocabulari siga conegut. El nen mai ha d’escriure una paraula
¿Quina mida ha de tenir?
Nosaltres som partidaris
dels dictats curts. Diversos autors pensen que el dictat ha de tindre tantes
línies com anys tinguin els nens, però aquesta regla no ens agrada, preferim un
dictat curt.
¿Amb quina freqüència hem de
fer els dictats?
El dictat és una eina útil
per aprendre ortografia, per la qual cosa pensem que és bo realitzar-ne més
d’un per setmana. No hem d’utilitzar el dictat com una activitat per omplir
temps morts a l’aula, sinó com una eina útil per aprendre i consolidar
l’ortografia dels nens.
¿Ha de comprendre l’alumne el
text abans de dictar-lo?
Sí, no hem de dictar res
que l’alumne no comprenga.
¿S’ha de preparar el dictat?
No hem de realitzar un
text sense preparar. El dictat s’ha de realitzar un cop s’han detectat i
comentat totes les possibles fonts de l’error.
¿Com s’ha de llegir un dictat?
No hay comentarios:
Publicar un comentario